Jarenlang heeft Nisandeh Neta een training gegeven met de naam “How to write a book in 28 days” en ik geloofde nooit dat het mogelijk was.
Inderdaad, mijn 1e boek “De 101werkvormen Formule” lukte niet binnen die tijd; zeker 3 maanden over gedaan.
Geloof jij ook niet dat je het kan?
Lees verder want ‘we’ denken er te moeilijk over.
Onthoud dit heel goed:
Een boek is maar een Word document!
En hoeveel Word documenten heb jij al geschreven in jouw leven?
In deze Facebook LIVE uitzending onthul ik hoe je een boek binnen 10 dagen kunt schrijven:
[Kennis Verkopen Online] Tip #17 – How to write a book in 10 days
De leukste bijdrage aan deze uitzending stuur ik een…Geplaatst door Hugo Bakker op woensdag 1 februari 2017
Tip 17 uit het boek “Kennis Verkopen Online”
Als je auteur bent, dan ben je een expert. Het kan niet anders, je hebt veel verstand van het onderwerp waarover je boek gaat. Zo keek ik vroeger naar iemand die een boek had geschreven. Een auteur = een expert. En als je je kennis wilt verkopen online, dan helpt het enorm als je gezien wordt als expert.
Als je in een RECORD-tempo een boek wilt schrijven lees dan snel verder. Verander eerst je overtuiging over het schrijven van een boek: Een boek is slechts een Worddocument, meer niet. Voor dit boek heeft Daisy, van Expertboek, mij gevraagd om vijftig tips in een Worddocument te zetten; zij doet de rest. Redigeren, opmaken van de binnenkant, ontwerpen van de buitenkant, drukken, publiceren en beschikbaar stellen voor alle winkels, alles! Haal ik dat binnen tien dagen? Natuurlijk!
Nu wil ik je een manier geven die ik toegepast heb voor mijn boek “Gevraagd worden”, waardoor het mij maar tien dagen gekost heeft om het boek te realiseren.
Dit boek helpt trainers, coaches, adviseurs, auteurs en sprekers om gevraagd te worden, zodat ze zelf geen acquisitie hoeven te doen. Hoe kun je marketing doen op basis van aantrekkingskracht? Omdat ik zelf aan het worstelen was met dit thema en ook mijn collega’s zag worstelen, besloot ik om hier een boek over te schrijven. Geïnspireerd door Napoleon Hill, kwam ik op het idee om succesvolle trainers, coaches en sprekers te interviewen. Eigenlijk stelde ik ze maar één vraag: “Hoe ben je zo succesvol geworden?”
Ik ging als volgt te werk:
1. Ik maakte een lijst met succesvolle mensen die ik graag wilde interviewen. De meeste van hen zaten in mijn mailbox; immers, ik was op hun nieuwsbrief geabonneerd.
2. Ik benaderde hen en vroeg ze om mee te werken. Waarom zei iedereen, op twee na, ‘ja’? Omdat ik hen benaderde op een passende manier en via een door hen gebruikt kanaal. Remco Claassen bijvoorbeeld; hij is actief op Facebook en bij hem was een vraag via Facebook chat genoeg. Jos Burgers benaderde ik met humor; waarvan hij zichzelf ook bedient. Vervolgens maakte ik hen onderdeel van een missie: trainers en coaches helpen om…. Zodat…. Wil je hierin helpen…?
3. Ik ging naar de persoon toe, stelde de vraag en nam het gesprek op met een spraakapparaatje.
4. Ik stuurde de mp3 met het gesprek naar een student, Menno. Hij typte het gesprek letterlijk uit.
5. Het uitgewerkte gesprek stuurde ik naar een tekstschrijver, Hanneke Wijnker. Zij maakte er een verhaal van. Aan tien interviews had ik tien keer een halve dag besteed, vijf hele dagen dus.
6. Alle verhalen moesten nu aan elkaar geregen worden. Het was aan mij om de rode draad eruit te halen en een kapstok te maken voor de lezers, zodat het een systeem of methode zou worden, die iedereen kan begrijpen. Dit werd een tienstappenplan en ik had er drie dagen voor nodig, om dit uit te werken. Die dagen was ik alleen en vlak in de buurt van een strand, waar ik lekker kon uitwaaien. Ik had nu acht dagen besteed.
7. Nu kwam de fase van het vormgeven en daar had ik een aantal keren overleg over met Daisy. Dat zal in totaal echt niet langer dan een dag in beslag genomen hebben; dus eigenlijk was het een manier om een boek te schrijven in negen dagen.
Zijn deze zeven stappen haalbaar voor je? Je deelt nu de kennis van experts die resultaten hebben bereikt. Gek genoeg word jij daarmee ook direct gezien als expert. Bovendien bouw je op deze manier een relatie op met de experts en kunnen er zomaar mooie samenwerkingen uit ontstaan!
Dus “Gevraagd worden” heeft opgeteld maar 10 dagen tijd gekost om te maken, omdat ik het grootste deel van het werk uitbesteed heb.
Hoe kun jij ervoor zorgen dat je niet alles zelf hoeft te doen?
In de video behandel ik tip 17 (van de 50 tips over Kennis verkopen online) en wat ik op het moment van schrijven nog niet wist was hoe lang het zou duren om dat boek te schrijven.
Nu heb ik het schrijfwerk, de 50 tips, helemaal zelf gedaan en al het andere werk, het redigeren, opmaken, ontwerpen, etc. heeft mijn uitgever Daisy Goddijn gedaan.
Toen ik terug ging rekenen ben ik 24 dagen om 5.00 uur opgestaan en heb ik tot 7.00 uur geschreven (als mijn meiden uit bed komen…).
Totaal 6 dagen dus!
Het kan!
Als je je perfectionisme loslaat en anderen mee laat werken bij de dingen waar jij zelf minder goed in bent.
Wat je nodig hebt zijn 2 dingen:
1. Een framework.
Dat is een model of een kapstok waar je je content aan kunt hangen. Dat maakt het makkelijker voor je lezer om te begrijpen en onthouden. En voor jou als schrijver maakt het het makkelijker om je content te structureren.
2. Flink wat kennis en ervaring.
Je bent het vast met me eens dat wanneer iemand jou vragen stelt over een onderwerp, waar je veel van af weet (en passie voor hebt) dat je makkelijk uit je hoofd antwoord kunt geven zonder dat je je voor hoeft te bereiden. Zo is het ook met het schrijven van een boek.
Dus mijn laatste boek is in 6 dagen geschreven.
- Het framework is de RECORD methode.
- Het gaat over kennis verkopen online en daar heb ik zoveel ervaring mee en voorbeelden die ik kan geven!
Meer weten over de RECORD methoden en naast deze tip 17 ook alle andere 49 tips ontdekken?
Bestel dan het boek “Kennis Verkopen Online” via bol.com of managementboek.nl (waar het boek op #2 heeft gestaan!).