Ik heb nooit les gehad in marketing of sales. Als ondernemer ben ik gestart omdat ik vrijheid wilde. Toen ik ervaarde dat ik die vrijheid niet had MOEST ik wel leren van de besten, o.a. Nisandeh Neta, Brendon Burchard, T. Harv Eker en in Nederland, Bart van den Belt.

Wat ik ontdekte is dat je jezelf een aantal vragen moet stellen wanneer er iets niet werkt in je business.

Want als er iets niet werkt dan is er iets dat je niet WEET.

Als je een expertpositie wilt creëren zul je antwoord moeten hebben op de volgende vragen (en heb je de antwoorden niet dan zal het moeilijk worden om > €100.000 per jaar te verdienen):

1. Wie is je klant?

Inkopper natuurlijk, maar duik hier eens verder in door een persoon in gedachten te nemen (geef hem of haar een naam) en de volgende vragen te stellen:

a. Wat frustreert je het meeste over je business (of je leven/ andere gebieden)?
Hiermee weet je wat de pijn van je klant is.

b. Wat probeer je dit jaar te bereiken?
Hiermee weet je gelijk wat de ambitie van de klant is.

c. Wat denk je dat je zult moeten doen om je winst/ geluk/ gezondheid te verdubbelen?
Hiermee weet je ook HOE je ze kan helpen en welke producten je kunt creëren!

d. Wat heb je al geprobeerd om je doel te bereiken wat wel en niet werkte?
Nu kun je zeggen dat je weet wat ze al gedaan hebben en en waar ze nog mee zitten.

Als je deze antwoorden hebt kun je je boodschap aanscherpen!

2. Wie is je concurrent?

Inkopper #2, maar wel goed om weer eens even bij stil te staan.

Wie zijn de 10 experts in jouw niche?

En nu komt het: wat zeggen zij over de pijnpunten, de ambities van hun klanten; wat voor producten bieden zij aan en voor welke prijs. Wat is hun boodschap en hoe brengen zij hun boodschap? Kortom: wat kun je over hen te weten komen, wat kun je van ze leren en hoe kun jij je onderscheiden?

Eén manier spreekt mij heel erg aan: verzamel alle kennis en informatie die jouw concurrenten verkopen en geef dat vervolgens weg aan jouw leads.

3. Wie zijn je partners?

In de ideale situatie weet je je concurrenten aan je te binden om je producten te promoten! Hoe zou dat zijn? En hoe anders kijk je naar je business als je samen gaat werken met je concurrenten?

Hoe kan dit werken?

Heel simpel; jouw klanten zijn altijd op zoek naar informatie of manieren om meer en nieuwe dingen te leren.

De ene coach kan je helpen om je website in een klantmagneet te veranderen; de andere coach kijkt er net iets anders naar en helpt je om naar het volgende level te gaan.

Denk eens goed na wie jouw partners zouden kunnen zijn.

In mijn geval zijn dat een aantal mensen die jou kunnen helpen met iets waar ik me niet op focus.

4. In hoeverre focus je op verkoop?

Je kunt alles op orde hebben maar als je mensen niet tot actie weet te krijgen om jouw producten te kopen dan zul je altijd blijven worstelen. Telkens moet ik weer denken aan mijn eigen weerstand tegen ‘verkooppraatjes’ en hoe ik dat overwonnen heb dankzij T. Harv Eker. Hij liet me haarfijn zien dat mijn weerstand ervoor zorgde dat ik zelfs niets aanbood.

Als mensen niet tot actie aangezet worden zullen ze blijven uitstellen.

Wat nodig is? Schaarste en tijdsdruk…

Dat is waarom die lanceringen zo goed werken, zeker als er maar een beperkt aantal plekken beschikbaar zijn.

5. Hoe ziet je planning er uit?

Heel veel ondernemers hebben geen goede promotie kalender. Sterker nog: ze verzinnen elke maand iets nieuws (en ja, ik heb me hier ook schuldig aan gemaakt).

Wanneer je bovenstaande vragen helder hebt en je kent je eigen producten; hoe simpel is het dan om aan het begin van het jaar een planning te maken; wanneer draait welk programma en dus; wanneer moet ik starten met promoten?

Geen planning? Daar kun je niet mee aankomen als je een winkel hebt!

Hoeveel anders is het voor jou?

Wil je me laten weten wat jouw actiepunt is, naar aanleiding van het lezen van dit artikel?

 

 

 

About the author 

Hugo

  • Plannen?! Zo simpel … en toch. Ik betrap me er zelf op dat ik soms achter de feiten aanloop. Mijn focus lag op mijn Vakbeurs en daarna was het ineens Pasen. Niets mee gedaan. Behalve dan Fb cover Vrolijk Pasen. Ik ga deze week ook een marketing jaarplanning maken. Alles is te automatiseren toch.

  • Goed artikel Hugo, ik heb het meest last van goede planning maken.

    Zo heb ik nog 3 complete ebooks klaar liggen waar ik op één of andere manier niks meer doe, ook omdat ik denk “dat ebooks wel de beste tijd hebben gehad”

    Bedankt voor het delen.

    • Graag gedaan Coen en ik geloof niet dat ebooks op zijn einde zijn. Plannen valt wel te leren hoor! Je moet er misschien iets meer moeite voor doen dan iemand anders maar ik geloof wel dat het bijdraagt aan je succes!

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >