Afgelopen week kreeg ik een vraag van Claire.

Ik vermoedde dat veel mensen interesse zouden hebben om mijn antwoord te horen en daarom besloot ik het te delen via een Facebook live in de

Kennisondernemers Community.

Claire vroeg zich af hoe het mogelijk is om FOCUS te hebben en te houden op dat wat je wilt ZONDER daarbij stress te ervaren. Dus focus en doelen bereiken vanuit ontspanning.

Hier is de Facebook live uitzending:

3 STAPPEN: Hoe kun je FOCUS hebben én houden op wat je wilt vanuit ONTSPANNING.
Dank voor je vraag Claire Seelen!
De…

Geplaatst door Hugo Bakker op maandag 6 februari 2017

 

In het kort kwam het neer op:

  1. Weten wat focus is.
  2. Leren hoe je in het NU kunt focussen en hoe je focus kunt HOUDEN.
  3. Ontdekken hoe je dit kunt doen vanuit ontspanning.

OK, daar gaan we:

  1. FOCUS = al je aandacht richten op 1 ding, iets dat je heel graag wilt. Vergelijk het met een vergrootglas waarmee je papier in brand kunt steken als je de zon zijn werk laat doen. Al je energie, je gedachten, acties en hulpbronnen aanwenden.
  2. In het NU focussen betekent simpelweg dat je alles wat je af kan leiden ELIMINEERT! Het is cliché maar: Facebook uit, telefoon uit, radio uit, isoleren en gaan!!!Focus blijven houden is vaak lastiger; ideeën genoeg, we kunnen enthousiast worden, maar hoe houden we dat vast? Ik geloof dat dit te maken heeft met of je het ECHT wilt en hoe ver je bereid bent om te gaan. 5 tips:
    1. Geloof je er in? Is de stap niet te groot? Breek het op in kleine stukjes.
    2. Beheers het gevecht tussen je oren; er is altijd een stem die zegt dat het niet nodig is, dat je uit mag slapen, dat iets anders leuker en makkelijker is, etc.
    3. Gebruik hulpmiddelen; een wekker bijvoorbeeld.
    4. Hanteer de regel: “Wat in mijn agenda staat gebeurt ook echt!”. Misschien betekent dit voor jou wel dat je voor het eerst in je leven een agenda gaat gebruiken; in dat geval zal je leven nooit meer hetzelfde zijn!
    5. Schrijf elke dag je doelen op! Zowel je dag, week, maand, jaar als 5 jaar doelen.
  3. Hoe kun je focus hebben en houden vanuit ONTSPANNING?
    Hier zit voor jou (en voor Claire) misschien wel de sleutel. Ik mag dit zelf ook blijven monitoren bij mezelf. Ook weer 5 tips:

    1. Doe dingen slim; deze Facebook LIVE bijvoorbeeld doe ik expres live want ik weet dat ik dan meer geconcentreerd ben en mijn brein heeft dan ook een signaal gekregen dat ik maar beter in 1x de juiste woorden kan vinden. Bovendien is het nu mogelijk om de uitzending te embedden (zie hierboven) zodat ik het op mijn website kan plaatsen. Tot slot is het dan ook mogelijk dat iemand anders deze tekst uitwerkt (en misschien is dat ook wel gebeurd, haha!). Zo doe ik dit ook wel met webinars die ik opneem en in mijn online programma’s stop.
    2. Elke ochtend meet ik mijn energie aan de hand van het aantal minuten tussen het wakker worden en het uit bed springen. Als van dat laatste geen sprake is dan mag ik al na gaan denken over waar ik mee bezig ben; krijg ik nog wel energie van wat ik doe?
    3. Bouw een team; je hoeft niet alles zelf te doen! Begin klein als je weinig budget hebt. Zorg dat je hele goede mensen om je heen verzamelt.
    4. Creëer ritme in je werktijden; voor mij is dat de schooltijden van mijn dochters.
    5. Ontspanning inplannen… er is niets mis met hard werken maar als je het lastig vind om echt regelmatig te ontspannen dan werkt het heel goed om in te plannen dat je even gaat wandelen, mediteren, foto’s maken, hardlopen, boekje lezen, dat wat jou helpt ontspannen.

Ik lees graag jouw aanvullingen!

En wil je meer tips waardoor je meer focus vanuit ontspanning kunt creëren?

Bestel dan het boek “Kennis Verkopen Online” via bol.com of managementboek.nl (waar het boek op #2 heeft gestaan!).
Hierin geef ik 50 tips aan de hand van de R.E.C.O.R.D. methode, voor meer rust en vrijheid!

Powered by WishList Member - Membership Software