Pijnlijke en dankbare lessen die ik leerde van ‘de boek-actie’

Beste lezer,

Vorige week heb ik intensief campagne gevoerd voor mijn nieuwe boek en daar heb ik veel van geleerd. Kort gezegd heb ik van alles gedaan wat niet werkte en aan de andere kant zijn er ook hele mooie resultaten bereikt.

De lessen die ik van de boeklancering leerde, wil ik met je delen.

Ik deel ze omdat ik hiermee mijn eigen lessen op een rij zet en tegelijk meer van mezelf aan jou wil laten zien, hopelijk kun je er voor jezelf een aantal lessen uithalen (en wellicht voorkomen dat je…).

Les 1:

Ik was teveel gericht op mijn eigen doel i.p.v. op het toevoegen van waarde (voor jou).
Een doel stellen voor jezelf is goed, heel goed zelfs, maar HOE je dit bereikt is bepalend voor je lange termijn succes. Mijn doel was om mijn boek op #1 op Managementboek.nl te krijgen. Om dit te creëren had ik diverse promotie acties bedacht. In mijn ogen is hier nog steeds niets mis mee. Alleen waar het mis ging was dat ik te krampachtig bezig was om mijn eigen doel te bereiken wat zich uitte in miscommunicatie.
Het gaat me te ver om de exacte voorbeelden hier aan te halen. Om een lang verhaal kort te maken: ik had een goede intentie maar verwoordde het meerdere keren zodanig dat het niet als een win-win overkwam. Dit viel natuurlijk niet bij iedereen in goede aarde; dus veel uitschrijvingen en ook veel mails met feedback; dat vind ik dan wel weer heel mooi. Want mensen die mailen met hun feedback doen dat uit zorg. Als je niet meer de moeite neemt om de ander feedback te geven, is dat eigenlijk een teken dat ze niet meer ‘om je geven’.

Les 2:

Het is goed om ongegeneerde feedback te vragen aan mensen die je vertrouwt.
Als je niet goed weet waarom de dingen, die je doet, niet goed werken, is het goed om simpelweg te vragen hoe je overkomt. De groep van 30 mensen die in het half jaar coaching traject van de Passief Inkomen Academy zitten, waren bereid om mij te vertellen wat het met hen deed. Ik ben hen daar zeer dankbaar voor! Het is een belangrijke les geweest en het heeft mij geholpen om te groeien en meer te kunnen betekenen voor anderen.

Dankjewel PIAnisten!

pialisten

Les 3:

Mensen reageren verschillend op een SUPERDEAL
Eerlijk gezegd vond ik dat ik een superdeal had gemaakt, met keuze uit verschillende producten en trainingen, die je kon kopen in ruil voor boeken. Eén van de mensen die een VIP-dag kocht was zo blij met de deal dat ze het aan iedereen vertelde en aanraadde om het ook te doen. Iemand anders die een VIP dag kocht was zo blij dat hij een dag met mij aan zijn business zou gaan werken, omdat hij besloten had om alleen nog maar te werken en te leren van de beste mensen in het veld. Sommigen vonden het zo leuk om te zien dat ik zo enthousiast was over mijn boek en mijn doel dat ze er zelf ook energie van kregen.
Maar goed, er waren ook mensen die vonden dat ik te vaak mailde, dat ik dit, dat ik dat…

feedback

Check deze post waarin ik om feedback vroeg (besloten groep, dus je moet wel lid zijn)

 

Les 4:

#1 willen staan in een lijst heb je niet helemaal zelf in de hand
Er is veel geschreven over doelen stellen en bereiken, the secret, de kosmos, affirmaties enzovoort. Maar als je een doel stelt om op #1 te komen, kun je alleen maar verantwoordelijk zijn voor je eigen acties. Als er iets of iemand is die meer…in dit geval: als er een boek is dat vaker verkocht wordt, dan heb je daar geen enkele invloed op. Ik heb aan de cijfers gezien, dat als ik 1 week eerder begonnen was met de promotie, het boek dan op #1 had gestaan. Mijn les hierin is dan ook weer dat ik heel blij mag zijn met het resultaat en dat ik over mezelf kan zeggen dat ik er alles aan gedaan heb. Overigens is het bereiken van de hoogste plek nog steeds mogelijk in de komende weken. Hieronder de voorpagina van managementboek.nl met onderaan op #3…

voorpagina

Het resultaat?

Ten eerste heel veel geleerd over mezelf… gegroeid en bewuster geworden van het feit dat het niet om mij gaat maar om JOU!

In de eerste 3 weken bijna 1000 boeken verkocht, wat resulteerde in een 3e plaats in de bestsellerlijst van managementboek. Ik ben daar blij om, trots op en heel dankbaar voor!

En ja, boze emails en zeker 100 uitschrijvingen uit de emaillijst (van de 4700).

Een nieuwe bulk boeken moeten brengen bij het Centraal Boekhuis omdat de voorraad op was:

[video_player type=”youtube” youtube_remove_logo=”Y” width=”560″ height=”315″ align=”center” margin_top=”0″ margin_bottom=”20″]aHR0cHM6Ly93d3cueW91dHViZS5jb20vd2F0Y2g/dj1ielhSUGpGbFJjYyZmZWF0dXJlPXlvdXR1LmJl[/video_player]

Wat ik heb besloten

De lessen hebben mij doen besluiten om een aantal dingen anders te gaan doen. En daarom ben ik ook zo blij dat je dit nog leest!

Ik heb besloten om nog meer bewust vanuit waarde voor jou te denken en te doen.

Heel concreet ziet dat er als volgt uit:

1. Meer vragen en luisteren
Ik heb in de Facebook PIO Community, in de vorm van een POLL gevraagd, welke online trainingen zij graag zouden willen volgen.

Uitslagen van de poll zien (en aanvullen)

Inmiddels is het onderwerp dat het meest gekozen is al ingepland. Vanavond (24 oktober) om 20.00 uur ga ik lesgeven over het bouwen van funnels.

Aanmelden voor de gratis online training

Blijkbaar zijn er heel veel ondernemers die wel weten wat een funnel is maar nog niet hoe je dit kunt creeren.

Mijn funnels leveren mij financiële vrijheid op.

De laatste maanden heb ik nauwelijks funnels gebouwd, omdat ik mijn focus gericht had op het helpen van de deelnemers aan de Passief Inkomen Academy. Vanaf december kan ik weer funnels gaan bouwen en bestaande funnels optimaliseren.

2. Nog meer ‘eerst geven’
Na de boekactie heb ik een deel van het boek (15 van de 50 tips) beschikbaar gesteld als PDF, zodat mensen eerst de kans krijgen om te zien of het boek waardevol is voor hen. Als ze het boek kopen krijgen ze nog een aantal hele mooie bonussen; het is echt een onweerstaanbaar aanbod. Er zouden zelfs mensen kunnen zeggen, dat ik daarmee niet serieus genomen kan worden, maar goed, ik wil echt ongelofelijk veel waarde bieden!

Download de Sneak Preview met de 15 tips en check de bonussen

facebook-ad-experttips-hugo-v2

3. Nog meer ‘mezelf zijn’
Het leven is een reis en zo ook het ondernemen. Balans vinden tussen geven en ontvangen is ook een reis. Ik ben van nature een gever en daar heb ik in het verleden de prijs voor moeten betalen; ik gaf zoveel dat ik op een gegeven moment niets meer te geven had; ik was op! Ik laat me op dit moment coachen om hier een goede weg in te vinden. Mezelf zijn (je kunt alleen maar jezelf zijn); dit betekent voor mij dus veel geven en vertrouwen dat ik ook mag ontvangen. Het betekent ook dat iedereen zijn of haar mening over mij en wat ik doe mag hebben en dat dit bij de betreffende persoon mag blijven.

Ik doe wat ik doe en ik weet dat mijn intenties goed zijn!

Gratis online training “Financieel vrij met Funnels”

De meeste mensen in de PIO community hebben aangegeven een training over “funnels bouwen” te willen volgen. Als jij daar vanaovnd (24 oktober) om 20.00 uur bij wilt zijn, kun je je aanmelden via deze link (ja, er komt een opname die 24 uur beschikbaar is):

https://app.webinarjam.net/register/810/03b4c0e58c

funnels-bouwen

 

Wat haal jij uit dit blog?

Deel het met me in het commentaarveld hieronder…

  • Rosine Van Hoye schreef:

    Wat ik uit dit blog haal Hugo, is vooral jouw authentieke karakter in jouw ondernemersverhaal en dat vind ik fan-tas-tisch!
    Je deelt al een hele tijd openlijk en eerlijk jouw cijfers en dat is mooi maar nu komen we ook jouw gevoelens en gedachten te weten en dat siert jou.
    En niet alleen dat, op deze manier ben je -nog- meer een voorbeeld voor de ondernemers die jou volgen. Het toont dat fouten maken mag en kan (zelfs als je al zo lang ondernemer bent én succesvol zoals jij) en dat je er altijd uit kan leren. Je steeds kan blijven groeien.

    Keep going strong my friend!

    Ik blijf je graag volgen én ben blij dat ik 1 van die PIAlisten ben 🙂

    Authentieke groetjes, Rosine

  • Annemarie schreef:

    Fijn Hugo dat je zo openhartig bent en ons daarmee inspireert

  • Ferdinand schreef:

    Wat ik uit je blog haal is de eerlijkheid waarmee je je eigen fouten beschrijft. Ga over twee weken lanceren en leer hier veel van. Het moet om de ander gaan.

  • Andrea schreef:

    Hi Hugo,
    Heel erg bedankt dat jij dit deel, dat help mij ook met mijn project en missie.

    Ik wil echt zeggen dat volgens mij je bent wat te hard voor jezelf,als ik je verhaal luistert klonk disastreus… als ik de nummers kijk: 2.5% uitschrijving en 17000 omzet in 3 weken???
    Ik zal direct voor tekenen….

    En ok, je kan natuurlijk verbeteren en dichter bij jezelf blijven, maar 97% mensen van je lijst blijven je volgen voor de waarde dat jij biedt.
    Ik blijf je in iedere geval je volgen ongeacht de aantal aanbod dat jij stuurt!

    En weet je wat? Je weet dat ik in thailand zit, maar ik ga direct je boek bestellen voor wanneer ik terug kom

    • Hugo schreef:

      Haha, leuke reactie en rekensom; de praktijk is anders hoor…
      Managementboek krijgt 42% en er zijn nog veel meer kosten.
      Anyway, ik ben heel blij met de aantallen.
      Ergens in een mail schreef ik; “Ik verdien er niets aan…”, dat is natuurlijk niet zo maar het is in verhouding heel weinig.

  • Saskia schreef:

    Hoi Hugo,

    Ik moest stiekem lachen toen ik de 50 boeken actie voorbij zag komen. Ik dacht, wat een slimme zet op om nummer 1 te komen, ik ben benieuwd of hij het voor elkaar boxt! Erg open en eerlijk dat je je ervaring omtrent deze promotie met ons deelt, dat siert je.

    Groeten,
    Saskia

  • Semna schreef:

    Hallo Hugo,

    Wat tof dat je dit zo oppakt.
    Ik was een van de mailschrijvers en eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat je er wat mee zou doen. Het siert je dat je er zo mee omgaat, maar ook aangeeft wat je ervan hebt geleerd. Daar leren wij dan weer van.

    • Hugo schreef:

      Hoi Semna, ja, ik lees en luister, ik leer en corrigeer; daarmee wil ik ook inspireren.
      Dus vooral: jij bedankt dat je de moeite nam om de feedback te geven!

  • Beste Hugo,

    Eerlijk gezegd zie ik geen fouten, ik zie vooral leermomenten en het is fijn dat je die deelt. Dat mensen zich uit hebben geschreven is fijn. Ze zijn wellicht niet het juiste publiek voor je.
    Eerder beginnen, meer waarde geven, allemaal prima tips en suggesties.

    Ik hoop vooral dat jij je enthousiaste zelf blijft, energie uitstraalt en kennis deelt. Het inspireert mij enorm. Evenals je boek. Ik heb er nog een paar, de rest al weggegeven aan mijn klanten en relaties.

    Fijne dag met een glimlach voor jou.
    Michaëla

  • Jessie schreef:

    Ehh Hugo, je bent wel hard voor jezelf. 100 uitschrijvingen bij een lijst van 4700, dat is 2,1%. Dat percentage ligt hoger dan normaal maar de situatie is ook anders dan normaal. En vergeet niet: 97,9% staat nog steeds op je lijst! Overigens: je mailde veel maar ik zit in verschillende funnels bij je. Misschien kun je daar een keer naar kijken, naar die overlap.

    Je hebt een hoop buzz gecreëerd rond je boek, petje af. Over een tijdje ga je hier om lachen, om je jongensachtige enthousiasme waarmee je de ranglijsten wilde bestormen. En ik denk dat het dat enthousiasme is waar die 97,9% blij van word en stiekem een beetje jaloers op is.

    Ik ben bij tip 21 aanbeland en kan je boek alleen maar aanraden. Leukste tip tot nu toe vind ik de funnelhacking: screencast je scherm als je je inschrijft voor een weggever bij iemand die je hoog hebt zitten, en neem elke stap van de funnel op. Top! Groeten, Jessie

  • Hoi Hugo,

    sinds heel kort geleden ben ik in ‘aanraking’ met jou gekomen. En ben enthousiast over de waarde die je mij biedt. Wat ik uit het bovenstaande haal is eigelijk een bevestiging voor mij. Dat ik alleen succesvol kan zijn en blijven, als ik heel dicht bij mezelf blijf. Ik vind het erg mooi wat je schrijft over jouw geef ervaring in het verleden en toch weer beslist om op zoek te gaan naar een goede balans. Anyway, voor mij ben je een voorbeeld. Bedankt! Door jouw verhaal is mijn ondernemershart enthousiast en toch ook kalm. Fouten betekent niet het einde van een verhaal maar soms juist een nieuw begin. Nogmaals dank!

  • Ina schreef:

    Hoi Hugo,

    Dat waardeer ik nou enorm van je: lekker toegankelijk, creatief, en ook eerlijk over wat je doet.
    Ik wist echt niet wat ik met 50 boeken zou moeten doen, dus ik heb je boek maar lekker gekocht. Als ik had geweten dat je met een bonus zou komen …, of als ik minder snel was geweest … Nu ben ik – ondanks BTW-aangifte die er ook nog lag LOL – toch al bij tip 9 aangekomen.
    Fijn dat het webinar vanavond later terug te zien is! Ik ben van de partij en haak ‘vanzelf’ ergens bij je aan.

  • Monique schreef:

    Hugo,
    Ik haal uit het blog: (nogmaals)de bewustwording hoe belangrijk het is om het voordeel voor de ander te benadrukken. Dank je wel, Hugo, dat ik kan leren van jouw ervaring doordat jij het met ons deelt.
    En het boek: heel waardevol!

  • Hoi Hugo,

    Bedankt voor je eerlijke en open blog. Voor mij zegt dat heel veel over jouw persoonlijkheid en je integriteit. Ik vind het een voorrecht om van jouw ervaringen te mogen leren doordat je deelt wat goed gaat en wat nog beter kan. Als ondernemer leer ik daar zelf ook veel van. Door vooral jezelf te blijven komen er vanzelf, denk ik, mensen op je pad die het liefst met jou samenwerken en van jou willen leren. Ik ben er in ieder geval één van en met mij blijkbaar nog heel veel anderen. Tot leers en tot gauw Hugo!

    Lieve groet,
    Dorcas

    • Hugo schreef:

      Hoi Dorcas, mooi, dankjewel en ja, integriteit, transparantie, eerlijkheid zijn hoge waarden bij mij en ik hoop mensen aan te trekken waarvoor dat ook belangrijk is.

  • Jan schreef:

    Hoi Hugo,
    Gelukkig dat je ook fouten maakt, doe ik ook elke dag. Al vond ik dat er niets mis was met je aktie om zo op nummer1 te komen. Je doet het nooit goed voor iedereen. Veel succes. Vanavond heb ik iets anders te doen, dus kan er niet bijzijn. Moet je om de replay te zien je nu ook aanmelden ?

    • Hugo schreef:

      Er werd idd verschillend gereageerd en aan mij aan hier goed mee om te gaan Jan! Na aanmelding krijg je ook een replay van vanavond. groet Hugo

  • Michaël schreef:

    In een van die (vele ;-))mails schreef je dat je dankbaar was dat ik je boek had gekocht. Laat ik nou dankbaar zijn dat je het schreef en het met een bonus aan mij verkocht. Komt dat even mooi uit.
    Op nummer 1 komen bij managementboek is niet in dezelfde als op nummer 1 komen als Max Verstappen. Je racet niet tegen gelijksoortige tegenstanders. Het appels en peren verhaal. Het is veel interessanter om over bijv. een jaar gemeten te kijken hoeveel exemplaren er van jou verkocht zijn. Die “nr 1 van managementboek status” heeft weinig met jouw boek en alles met de funnel van managementboek te maken.

  • André schreef:

    Dag Hugo,

    Je kan ook als doel nemen,
    bv. 100.000 boeken .
    Dan kan de #1 bv. 100.001
    Boeken hebben, maar jij hebt
    je doel gehaald !

    Zonnige groeten,
    André

  • Mooi stuk Hugo!

    Ik zie uitschrijvingen altijd als een opschoning van een mailinglijst.

    Als ik kijk naar het gedrag van mijn uitschrijvers zit er sporadisch iemand tussen die iets heeft gekocht of op een link heeft geklikt, dus liever uitschrijven dan nutteloos op een lijst blijven hangen. 😉

  • Alie Geerts schreef:

    Zo zie je maar weer dat de besten onder ons in die beruchte valkuil trappen: het gaat niet om jou maar om de klant!
    Dat blijf ik toch altijd lastig en moeilijk vinden en daar om vind ik het fijn om dit heikele punt terug te lezen. Vanavond geen tijd om funnels te bouwen laat staan te kijken naar je Webinar), maar morgen staat de opname op de planning 😉
    Ik blijf je volgen!
    Tot later!

  • pep degens schreef:

    Goed opgepakt Hugo, ik had je ook al gemaild met mijn mening. Ik denk dat je echt het meeste leert van de uitschrijvers, zij wijzen je op een blinde plek, een groeiplek. We kunnen nog zo laatdunkend zeggen joh dat is opschoning of het is maar 2%: dit zijn wel juist degenen waar je iets aan hebt als je verder wilt komen. De anderen zijn namelijk al fans. Dus ik zou zeggen dat is hele waardevolle feedback. verder is een Top 10 notering toch ook al mooi? En wat is waardevoller: 50 boeken aan 1 iemand verkopen in ruil voor een VIP dag of whatever, of 50 losse individuen zien te interesseren maar dan wel langzamer stijgen op de lijst? Ik zou je tippen je ego te ruilen voor voldoening, volgens mij leef je dan langer, gelukkiger en heb je nog drive genoeg. haal de kramp eruit, nergens voor nodig.

  • >