OK, je hebt (eindelijk) je website in de lucht…

Laat de bezoekers maar komen denk je.

Je plaatst een bericht op Facebook om al je vrienden te laten weten dat je nieuwe website gelanceerd is.

Je krijgt geweldige reacties!

Meer dan 100 felicitaties!!

Hier en daar kun je nog wat verbeteren krijg je terug.

Je bedankt je vrienden en geniet nog even na.

Dat was het dan, de lancering van je website.

En nu?

Een jaar later…

10 bezoekers per dag, met moeite…

Hoe kan het dat sommige websites duizenden bezoekers per dag trekken?

Hoe kan het dat deze websites steeds nieuwe mensen aantrekken?

Hoe kan het dat die mensen steeds opnieuw terugkeren naar die websites?

Waarom heb ik dat niet? (hoor ik je denken)

Hoe kun je een website creëren die zo inspirerend is dat je er zelf regelmatig op kijkt als je inspiratie nodig hebt?!

 

Het is het grootste probleem dat wij hebben als ondernemers…

Hoe trek je bezoekers naar je site?

Of liever gezegd:

Hoe trek je de juiste bezoekers naar je site?

Hoe doe je dat als je net een nieuwe website hebt gelanceerd?

Hoe krijg je die sneeuwbal aan het rollen?

Hoe zorg je ervoor dat die bal steeds groter wordt?

 

Hoe zorg je ervoor dat de bezoekers keer op keer terug komen, dat ze FAN worden?

meer bezoekers

 

Het is 2010, ik geef leiding aan de Youth Alpha bij ons in de Ontmoetingskerk.

Dit is een cursus voor de jeugd vanaf 15 jaar om hen op een leuke manier meer in contact te laten komen met God, Jezus, de kerk.

Ze vinden het vooral leuk om elkaar op zo’n zaterdag avond te ontmoeten.

Alles wat ze meepikken over het geloof is meegenomen.

In het ‘wervingsproces’ dachten we als leiding na over de vraag:

 

Hoe kunnen we deze gasten bereiken?

Na een korte brainstormsessie waren we er uit: Facebook!

Zelf had ik nog geen account maar als leiding van een groep jeugdigen sta je natuurlijk open voor nieuwe dingen.

Wat bleek?

Al die gasten zaten op Facebook en waren bevriend met elkaar!

Zo konden we ze allemaal uitnodigen om zaterdagavond te komen.

 

Inmiddels zijn we wat jaartjes verder en zitten ook alle oudjes op Facebook.

1,5 miljard accounts wereldwijd!

Gemiddeld kijkt elk lid 101x per dag op zijn tijdlijn!!!

 

Wat maakt nu dat Facebook zo’n impact heeft?

Hoe kan het dat je als lezer zo betrokken raakt dat je jezelf af en toe moet dwingen om te stoppen met kijken?

Hoe kan het dat je elke dag, meerdere keren, kijkt wat er allemaal gebeurd is?

Hoe kan het dat het bij sommigen zo ver gaat dat het ten koste van hun werk, omzet, privé relaties en gezondheid gaat?

Overigens, als je niet (meer) actief bent op Facebook; je kunt je vast voorstellen welk punt ik wil maken…

 

Met Facebook in gedachten hebben we de sleutel naar meer bezoekers en terugkerende bezoekers in handen!

Ga maar na…, waarom kijk je op Facebook en waarom doe je dit meerdere keren per dag?

 

Waarom kijken we meerdere keren per dag op Facebook?

Laat ik even voor mezelf spreken, het is maandagochtend 8.47 uur en ik heb al 3x op Facebook gekeken. Ik zie mezelf niet als Facebook verslaafd en ik praat mezelf aan dat ik het alleen voor mijn werk gebruik om nieuwe klanten aan te trekken of bestaande klanten een plek geef om elkaar te ontmoeten (door besloten of geheime groepen)

Hoe kan dit?

Waarom doe ik dit?

 

Ken jij iemand in jouw omgeving die Facebook verslaafd is?

Wat zou jij zeggen als ik vraag hoe dit kan?

Ik vermoed dat je zult zeggen:

Hij (of zij) is verveeld, heeft niets anders te doen, laat zich afleiden, vraagt aandacht, wil erkenning, wil interessant doen.

Allemaal waar, maar niet de echte reden…

 

Wil je weten hoe het kan dat Facebook zo groot is geworden?

Houd je vast want het antwoord zal je shockeren!

 

Je Facebook profiel wordt je identiteit!

Ik zal uitleggen wat ik bedoel.

Je kunt vast wel volgen wat ik nu zeg:

Hoe actiever jij bent op Facebook des te meer data (gegevens) zij kunnen vastleggen.

Dit gaat verder dan alleen de foto’s die je plaatst.

Facebook slaat alles op en gebruikt dit om jou de informatie te laten zien waar jij op reageert.

 

Dit gaat zelfs zo ver dat ze de volgende data verzamelen:

Hoe lang jij naar een bepaalde video kijkt.

Welk ‘LIKE’ ikoontje (eerst was er alleen het duimpje, nu zijn er 6 verschillende emo’s) jij geeft aan welke vriend.

Like ikoontjes Facebook factor

 

Bovendien heeft Facebook samenwerkingen met grote data verzamelaars zodat ze inzicht hebben in hoeveel geld jij verdient, wat je netto waarde is, enzovoort.

Dit is natuurlijk heel erg handig voor bedrijven die op zoek zijn naar hun ideale klant.

Ze kunnen hun advertenties aan precies die mensen laten zien die zij voor ogen hebben.

En wie verdient er nu het meeste?

Je zou misschien wel de neiging krijgen om per direct te stoppen met Facebook.

Dat is niet de bedoeling van dit blog!

You gotta love Facebook want ze laten ons zien wat de Facebook Factor is.

Ik neem je terug naar 2012.

In dat jaar lanceerde ik mijn eerste succesvolle website.

Over een paar minuten lezen weet je wat de Facebook Factor is.

Dat jaar was mijn 6e jaar dat ik aan het ondernemen was als trainer/coach/adviseur.

Ik had 2 jaar lang gratis workshops gegeven in hetgeen ik het liefste deed.

 

Het probleem was alleen dat ik er geen cent mee verdiende.

Ik deed workshops in de buitenlucht.

Eerst bij ons op de atletiekbaan en later op een grote zandvlakte bij Soestduinen.

Ik deed dan gekke spelletjes met volwassenen die we vroeger ook op het schoolplein deden.

We voelden ons weer even als een kind en naast dat het lachen was leerde men veel over zichzelf en over functioneren in teams. Maar goed, dat is voor dit verhaal niet relevant.

Soms kwamen er 10, soms 20 en soms zelfs 30 man op af.

Het was elke keer weer hard werken om mensen te werven.

Ik Twitterde en LinkedInde me rot.

Tot op een dag in maart 2012.

Ik had met moeite 10 aanmeldingen.

Om 5 voor één was nog niemand op komen dagen.

Uiteindelijk startte ik met een groep van 5.

Aan het einde van de middag ging iedereen blij naar huis,

Alleen ik had een dubbel gevoel; ja, het was een te gekke middag maar ook:

 

Dit doe ik nooit meer!

Dit moet anders!!!

Ik had op internet gezocht naar een manier om klanten aan te trekken en er waren genoeg marketeers die mij wel konden vertellen hoe je dat doet.

De meesten waren nooit succesvol geweest totdat ze besloten om anderen te leren hoe je klanten aan kunt trekken.

Dat wil iedereen wel leren natuurlijk.

Het viel mij op dat ze allemaal riepen dat je een emaillijst moet opbouwen.

Hoe bouw je een emaillijst?

Door iets weg te geven in ruil voor naam en email adres.

 

OK dacht ik, dan ga ik al die gekke spelletjes weggeven.

Ik weet dat ze vaak op zoek zijn naar werkvormen, energizers, kennismakers en teambuilding spellen.

Weet je wat?

Ik noem de website: 101werkvormen.nl

En zo geschiedde het.

101 werkvormen-logo

Ik had toch geen klanten dus ik typen…

10 werkvormen per dag, minimaal.

Binnen no time had ik 101 werkvormen uitgeschreven.

 

En nu?

 

Hoe krijg ik nu mensen naar de site?

En hoe zorg ik dan dat ik hun naam en email adres krijg?

 

Een nieuwe uitdaging waar ik gek genoeg snel een oplossing voor vond.

Nu komt dé sleutel naar meer bezoekers…

Een aantal jaren geleden was ik op een netwerkbijeenkomst waar Karen Romme , auteur van Calimero marketing kwam spreken.

 

Ik gaf in die tijd ‘stoppenmetroken’ trainingen en ik was ook verantwoordelijk voor het werven van nieuwe klanten.

Karin gaf toen veel tips maar er was er één die insloeg als een bom.

(ik geloof dat je sommige tips 10x moet krijgen voordat je hem pas echt hoort, begrijpt en toe gaat passen)

Ze tipte mij om de doelgroep op te zoeken.

(best een voor de handliggende strategie)

En bij mij viel toen het kwartje….

Waar denk je dat ik naar toe ging in de pauze?

rookhok facebook factor

 

Zo was het ook bij het begin van 101werkvormen.nl

Niemand wist nog van het bestaan.

Hoe kon ik bezoekers trekken?

Hoe zou ik die mailinglijst gaan vullen?

Hoe kon ik hier een succes van maken?

 

Het antwoord was simpel: ga je doelgroep opzoeken!

 

Waar zitten de trainers? De mensen die al 2 jaar lang op mijn gratis workshops komen?

Natuurlijk! Ze zitten allemaal op LinkedIn!!

linkedin groepen facebook factor

Er zijn een aantal groepen, grote groepen, van meer dan 10.000 leden, daar moet ik zijn.

 

Wat gebeurt er in die groepen?

Heel simpel: er worden vragen gesteld.

 

Ik ging op zoek naar vragen als:

Wie kent er een leuke energizer voor een groep van 100 man?

Wie weet er een effectieve werkvorm om teams te helpen om….

 

En dan gaf ik antwoord.

Ik gaf ze simpelweg waar ze om vroegen.

Ik wenste ze veel succes en groette ze vriendelijk.

Daaronder zette ik:

http://www.101werkvormen.nl

 

MEGATIPS als je je doelgroep hebt gevonden:

  1. Geef mensen wat ze zoeken.
  2. Zet je website onder je naam
  3. Geef je website een naam die de oplossing in zich heeft
  4. Begin met http:// (dat maakte het linkje klikbaar)

Als ik dat had gedaan zag ik via Google Analytics dat ik 10, 20 of meer bezoekers kreeg.

Niet gek!?

 

Nu had ik nog iets geleerd:

Maak van je HOME pagina een OPTIN pagina.

Wat is dat?

Dat is een pagina waar je niet kunt doen behalve je naam en email adres invullen.

In dit geval had ik een video geplaatst waarin je mij met een team aan het werk zag en gekke spelletjes aan het doen was.

In de tekst gaf ik de instructie dat ze toegang tot de 101 werkvormen kregen nadat ze hun naam en email adres hadden gegeven.

Direct toegang Facebook factor

 

Dus ik elke dag op LinkedIn.

Elke dag tips geven.

Steeds weer met die handtekening.

Elke dag keek ik hoeveel mensen er op de site waren geweest én hoeveel mensen hun naam en email hadden ingevuld.

Niet iedereen die op de site was geweest vulde zijn gegevens in.

Helaas.

Eerst vond ik dat vreemd maar later begreep ik dat dit normaal is ;).

Niet iedereen wil zijn email adres geven in ruil voor die werkvormen.

 

Een maand later kreeg ik van meerdere mensen de vraag:

Ik kan niet meer op je site….

Wat was er aan de hand?

Ze kwamen op de HOME (waar ze hun naam en email moesten geven) en het systeem zei dan:

“Ik ken jou al”…

Ze wisten niet hoe ze bij de werkvormen moesten komen want ze hadden de links niet. Je kon er ook niet via een menu komen.

Ik wist toen wel: dit zijn mensen die TERUGKEREN!

Ze zijn al eens op de website geweest en ze willen nog eens kijken.

Ze vinden de website dus goed!!!

 

Ik moest toen iets anders bedenken.

Het kon niet zo zijn dat ik elke keer emails moest beantwoorden van mensen die niet meer bij de werkvormen konden komen.

Ik bedacht toen om alle werkvormen gewoon te kunnen benaderen en deed toen iets waar je over een halve minuut om moet glimlachen.

 

Alle werkvormen waren al uitgeschreven op de site.

Nu kon je er ook zo bij zonder dat ik naam en email kon ontvangen.

 

Mijn oplossing was:

Zet al die werkvormen in MS Word, maak er een PDF van en noem het een ebook.

Zo zette ik een ebook ‘101werkvormen’ in de sidebar (de zijkant) en daaronder een invulveld voor de naam en het email adres en toen verzamelde ik per dag 10 tot soms meer dan 50 email adressen.

Het systeem stuurde me altijd een emails als iemand het ebook gedownload had (klik op het ebook plaatje om naar de site te gaan).

33 energizers 101 werkvormen

 

Als mensen vragen hadden over werkvormen dan konden ze die stellen aan het einde van de werkvorm.

Ik gaf altijd antwoord en dat werd gewaardeerd.

In sommige gevallen waren er andere bezoekers die antwoord gaven of aanvullingen hadden.

Er was interactie!

 

Ik weet nog goed dat er op een avond tussen half 8 en 8 uur heeeel veel emails binnen kwamen.

Op Twitter stelde ik de vraag wat er aan de hand was en ik kreeg een reactie van iemand die zei dat ze het gedeeld had. Ze vond het zo’n geweldige site dat ze het gedeeld had met haar medestudenten. Iemand anders had het met zijn collega’s gedeeld en alles bij elkaar opgeteld;

Die avond hadden meer dan 200 mensen het ebook gedownload!

 

Fast forward one year

Ik zat niet meer elke dag op LinkedIn maar ik had in de tussentijd wel in totaal zo’n 200 berichten/artikelen/blogs geschreven; in dit geval: werkvormen.

Op een avond besloot ik om eens te kijken hoeveel bezoekers ik die dag had.

Ik had dat al een tijdje niet meer gedaan.

Toen ik het aantal zag schoten de tranen in mijn ogen.

Ik kon het niet geloven!

Die dag meer dan 500 bezoekers en ik had er niets voor gedaan!!!

Hoger in Google

 

Google had het opgepikt.

Mensen hadden het aan elkaar doorverteld.

En de mensen die de site eenmaal gevonden hadden kwamen terug!

 

Het aantal bezoekers is sinds die tijd steeds verder gaan stijgen.

Op maandag en dinsdag wordt de site het drukst bezocht: meer dan 1000 bezoekers!

 

Ik weet nog dat de eerste 1000 mensen op de emaillijst stonden.

Toen dacht ik: hmmm, dat is balen, nu heb ik iedereen wel zo’n beetje gehad… iedereen staat op de lijst.

 

Niet dus!

Het lijkt wel of de stroom nieuwe bezoekers niet uitgeput raakt!

En nu heb ik meer dan 1000 bezoekers per dag!

 

Ik zal je één geheimpje vertellen.

Soms, als ik een training voorbereid en even geen inspiratie heb….

Precies! Dan kijk ik op mijn eigen site!!!

 

Mijn site heeft de Facebook Factor!

Jouw site heeft de Facebook Factor als:

  • Bezoekers informatie vinden waar ze naar op zoek zijn.
  • Als ze lekker lang blijven struinen op je site.
  • Als er interactie mogelijk is en plaatsvindt.
  • Als ze regelmatig terugkeren.
  • Als ze het delen (digitaal delen).
  • Als ze het doorvertellen (mond tot mond).
  • En: als je zelf voor inspiratie naar je eigen website gaat… ;). 

En als je dit soort berichten krijgt dan weet je dat je goed bezig bent:

facebook factor

Opdracht:

Toets nu je website eens op de Facebook Factor.

  1. Hoeveel unieke bezoekers heb je op je site gehad afgelopen maand?
  2. Hoeveel daarvan waren terugkerende bezoekers?
  3. Hoeveel blogs staan er op je website?
  4. Hoe lang blijven bezoekers gemiddeld op je website?
  5. Hoeveel pagina’s bekijken ze?
  6. Hoeveel nieuwe reacties zijn er elke maand op je website?
  7. Hoe vaak is je website gedeeld?
  8. Hoeveel emails heb je gekregen van mensen die je bedanken voor de inspiratie?
  9. Hoe vaak wordt je op straat aangehouden en willen mensen met je op de foto? (dit overkomt mij dus echt hè!)
  10. Hoe vaak…. (jouw succes indicator)?

Was het na de 1e vraag al duidelijk?

Heb je werk te doen?

Wist je het al en was dit de reden waarom je dit boek bent gaan lezen?

Weet je niet hoe je je bezoekersaantallen kunt meten, klik dan hier.

Lees snel verder…

Dit was namelijk bedoeld om je te laten zien dat het kan.

Iedereen kan wat ik gedaan heb nadoen.

 

Het gaat alleen niet vanzelf.

 

Maar ik heb veel fouten gemaakt.

Leertijd en leergeld moeten betalen.

 

Door het lezen van de blogs op deze website kun jij dit besparen.

Nogmaals, het gaat niet vanzelf.

Maar het hoeft niet zoveel moeite te kosten als dat het je nu misschien doet overkomen.

 

Wat ik geleerd heb geef ik graag door.

Wat het me NU oplevert zal ik je nu eerst vertellen.

Ik wil namelijk dat je beseft waarom je MEER BEZOEKERS wilt.

 

Toen ik in maart 2012 startte met de website was er niets.

Binnen 5 maanden had ik een emaillijst van 500 mensen die blij waren met de werkvormen.

Ik stuurde toen een email waarin ik zei:

“Begin oktober geef ik een training over Teamcoaching met werkvormen. Er is plek voor 10 man en het kost €200,-“

 

Je wilt niet geloven wat er gebeurde.

Na 2 jaar lang gratis workshops gegeven te hebben hoefde ik nu maar 1 email te sturen en mijn workshop zit vol!

 

Ik voelde de VRIJHEID waar ik zo naar op zoek was sinds ik was gaan ondernemen.

Dat had ik nooit gevoeld omdat ik omzet moest draaien en heel hard moest werken om klanten binnen te halen.

Sterker nog: ik dacht regelmatig aan solliciteren!

Nu wist ik: ik hoef niet meer te solliciteren want ik weet nu hoe ik mijn workshops kan vullen en verdien dan minimaal €2000,- op zo’n dag!

 

Nu ik dit schrijf zijn we 4 jaar verder.

Via de site kun je nu ebooks kopen.

Er is een fysiek boek gepubliceerd.

En ik heb een bibliotheek met pdf’s, video’s en audio’s gemaakt.

Doordat ik een zogenaamde ‘salesfunnel’ gebouwd die werkt verdien ik duizenden euro’s per maand.

 

Ik ben financieel vrij en ik geniet elke dag omdat ik kan kiezen wat ik wel en niet doe, omdat ik kan werken waar ik wil en wanneer ik dat wil.

 

Ik ben VRIJ!

Wil jij dat ook?

Je weet nu wat de Facebook Factor is en wat het je op kan leveren als je dit creëert.

Ga nu aan de slag, geef hieronder antwoord op de vraag:

Geef je website een cijfer en vertel wat je gaat doen om hoger te scoren!

Noteer hieronder je website en geef je website een cijfer (0 = totaal geen fbfc en 10 = het kan niet beter).

Powered by WishList Member - Membership Software