Hoe krijg ik meer bezoekers?
Hoe kun je die bezoekersstroom snel op gang krijgen?
Op welke manieren kun je bezoekers naar je site trekken?
Hoe zorg je dat je op lange termijn een blijvende stroom bezoekers krijgt?
Welke soort bezoekers zijn er eigenlijk?
3 soorten bezoekers
Wat je moet begrijpen op het internet om met je bedrijf een enorme groei te ervaren is dit:
Er zijn maar 3 soorten bezoekers:
- Bezoekers die je krijgt
- Bezoekers die je koopt
- Bezoekers die je bezit
Als je de verschillen begrijpt en weet hoe je met de verschillende soorten bezoekers om moet gaan dan kun je ze op de juiste manier aanspreken en behandelen. Niet te vergeten: je kunt ze een passende aanbieding doen.
Het enige doel dat je zou moeten hebben is om alle bezoekers ‘om te zetten’ in bezoekers die VAN JOU zijn.
Bezoekers die je krijgt (Gratis Bezoekers)
Gratis klinkt beter dan ‘toevallig’ maar eigenlijk is dat wel wat er gebeurt.
(ja, ik ben ook overtuigd dat ‘toeval’ niet bestaat maar in dit geval kon ik er geen beter woord voor vinden)
Mensen zijn op zoek naar informatie en vinden ‘toevallig’ jouw site, via Google of omdat iemand jouw site heeft gedeeld op social media, of omdat iemand er over verteld heeft.
Je hebt er geen directe invloed op.
Immers, iemand klimt achter zijn laptop op een tijd dat het hem of haar uitkomt en zoekt en surft en komt dan bij jou uit.
Zijn we blij met deze bezoekers?
Ja en nee!
Ja tuurlijk want ze vinden wat ze zoeken en ze struinen en tijdje op je site. Ze leren jou kennen en misschien downloaden ze het ebook wel.
Nee want…?
Mensen komen ‘toevallig’ op je site omdat ze iets zoeken.
Ze hebben hierbij een bepaalde verwachting van hoe de site er uit ziet en hoe de informatie beschikbaar gesteld wordt.
Als jouw site niet aan hun verwachting voldoet dan zijn ze zo maar binnen een paar seconden weer weg.
Voor hen heb je dus niet geleverd wat ze zochten.
Anyway, op 101werkvormen is 80% gratis en toevallig.
Ik dacht dat die bezoekersstroom wel een keer op zou houden maar dat gebeurt dus niet. Nu weet ik dat die stroom door zal blijven gaan. Ik ben er zelfs van overtuigd dat als Google zijn algoritme verandert mijn site ‘overeind’ zal blijven.
De site heeft namelijk de Facebook Factor.
Google zal snappen dat de site heel goed en relevant is en zal het hoog blijven waarderen.
Op dit moment sta ik met meer dan 150 verschillende zoekacties op #1 in Google!
Bezoekers die je koopt
Als je op korte termijn bezoekers wilt trekken en snel je business wilt laten groeien heb je misschien geen tijd of zin om 200 blogs te schrijven en een jaar te wachten tot Google het oppikt (met het risico dat dit niet gebeurt).
Het is niet de weg die ik koos toen ik in 2012 startte met 101werkvormen.nl.
Waarom niet?
Ik had niet de juiste mindset.
Adverteren kost geld…
En hoe meer bezoekers ik wil trekken hoe meer geld het kost.
Dat dacht ik.
En dat klopt ook, je betaalt Facebook, Google of een ander advertentieplatform om mensen naar je site te trekken.
Maar het levert geld op als je een website hebt met de Facebook Factor óf een hele goede salesfunnel hebt staan.
Die had ik niet in 2012.
Nu wel.
Nu adverteer ik, kijk maar mee…
Ik weet namelijk dat elk dubbeltje een kwartje wordt.
Als jij dat zou weten, hoeveel dubbeltjes zou jij dan investeren in BETAALDE BEZOEKERS?
Een andere vorm van bezoekers kopen is via affiliates. Dit doe je door afspraken te maken met business partners. Zij promoten je website en jij geeft ze een commissie wanneer die bezoekers een product aanschaffen.
Bezoekers die je bezit
Je snapt dat dit de bezoekers zijn die je het liefste wilt hebben. Ze zijn ‘van jou’.
Dit zijn mensen die steeds opnieuw terugkeren naar jouw website. In de fase van hun leven of ondernemen waarin ze van A naar B willen (van onervaren trainer naar trainer met impact of van ondernemer zonder klanten naar ondernemer die klanten als een magneet aantrekt).
Jouw site helpt daarbij.
Deze mensen zijn in meer of mindere mate FAN omdat ze steeds terugkeren en dat doen ze op 2 manieren:
- Op eigen initiatief;
Ze zijn bijvoorbeeld een training aan het voorbereiden en willen eens een andere energizer toepassen dan ze de afgelopen 10 trainingen hebben gedaan. O ja, 101werkvormen…, eens kijken… Ik weet nog goed dat er iemand aan een workshop deelnam. Ze zei: “Hugo, je hebt een ontzettend irritante popup op je website maar toch kom ik elke keer terug als ik mijn training voorbereid want de website is zo goed”. - Op jouw initiatief; dat kan op verschillende manieren.
Ze hebben zich aangemeld voor je nieuwsbrief (zo noemden we dat vroeger maar anno nu is het zo dat ze een digitale “weggever” hebben aangeschaft, in ruil voor hun naam en email adres). Nu heb jij ze een email gestuurd waarin je ze nieuwsgierig maakt om door te klikken naar de site. In het artikel los je een probleem op waar ze al een tijdje mee worstelen.
b. Ze komen je tegen op social media. Hier doe je in het kort hetzelfde; je maakt ze nieuwsgierig en ze klikken door.
c. Vanuit je community platform; je hebt een eigen groep op LinkedIn of Facebook. Iedereen die lid is van die groep heeft hier zelf voor gekozen en noem ik een FAN. Alles wat je daarin plaatst is bedoeld voor hen en helpt hen verder op hun reis van A naar B.
Je kunt ze op elk moment een bericht sturen en het kost je niets! Ze leren jou en je producten en diensten steeds beter kennen en op waarde te schatten.
Kort samengevat zijn er dus bezoekers die je krijgt (gratis en toevallige bezoekers), bezoekers die je koopt en bezoekers die je bezit (jij kunt initiatief nemen om ze naar je site te trekken).
Alles moet er op gericht zijn om je gratis bezoekers om te zetten in bezoekers die je bezit.
Ze kiezen zelf hoe lang ze FAN blijven.
Wanneer je voor hen niet meer van toegevoegde waarde bent dan schrijven ze zich uit (via een link onderaan je email), stappen uit de groep of “ontliken” je bedrijfspagina. Wat ook voor komt is dat ze simpelweg niet meer reageren op jouw initiatieven.
Moet je jezelf dit aanrekenen?
Ja en nee!
Ja als je weet dat je geen waarde meer toevoegt.
Nee, want soms heb je mensen van A naar B geholpen en heb je ze niets meer te bieden.
Waar zitten je FANS?
Het is nog nooit zo makkelijk geweest om je FANS te bereiken. Tegenwoordig zijn er verschillende platforms en tools die het werk voor je doen.
Ze zitten:
- In je mailinglijst en daar heb je een tool (autoresponder) voor nodig zodat je ze op jouw initiatief kunt mailen.
- Op je Facebookpagina zodat je gratis berichten kunt schrijven of gericht adverteren naar (alleen) deze FANS.
- In je Facebookgroep of in je LinkedIngroep en afhankelijk van hoe goed je het doet zitten ze tussen je Twitter volgers zodat je ze gratis kunt bereiken.
Hoe mooi is dit?
Waarom je het liefst FANS op je site hebt?
Het is logisch dat je het liefst FANS hebt, maar waarom heb je het liefst FANS op je website?
Ze zijn toch al FAN?
Kun je niet beter nieuwe mensen op je site hebben?
Ja, tuurlijk, dat willen we ook.
Dus we willen dat nieuwe bezoekers FANS worden.
Maar wat doen FANS anders dan nieuwe bezoekers?
Let nu goed op want nu komt de sleutel van geld verdienen via internet.
Over 10 seconden ontdek je het geheim waar ik jaren voor nodig had om te snappen:
FANS zijn de bezoekers die daadwerkelijk je content LEZEN!
FANS zijn de bezoekers die interactie creëren op je website!
FANS zijn de bezoekers die jouw content beter maken!
FANS zijn de bezoekers die jouw content delen op social media!
FANS zijn de bezoekers die jouw producten en diensten KOPEN!
Toen ik in 2012 mijn emailljjst aan het opbouwen was met 101werkvormen, had ik zo’n 500 man op de lijst staan. Ik stuurde een email om mijn training aan te bieden. BAM, binnen een dag zat de workshop vol. 10 x €200,- = €2000,-
Zie je dat je dan €4,- per FAN verdient?
Wordt het bouwen van een emaillijst nu opeens je prioriteit?
Welke bezoekers heb jij?
Vertel mij en de andere lezers in het commentaarveld hieronder welke van de 3 soorten bezoekers jij op dit moment op je site hebt.
Ik heb voornamelijk bezoekers die ik koop, via Google Adwords. Kost geld en levert (meer) geld op.
Ik wil gaan werken aan meer content op mijn website, zodat ik ook beter toevallig te vinden ben.
Of het de moeite waard is om tijd (=geld) te steken in het verkrijgen van fans, daar ben ik nog steeds niet achter. Misschien is Adwords voor mij toch een betere optie, omdat de meeste bezoekers onze service NU willen en niet later (terwijl een fan-base opbouwen meer een langetermijnstrategie is). In ieder geval ga ik eerst aan de content werken, en dan zien we wel weer!